Us..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Sunday 18 April 2010

Boston Cream Pie dan Mee Kuah Ketam

Hey ya..minggu ni agak rajin sbb Mr. and Mrs. Ali dtg rumah.So aku plan nak buat kek dan masak-masak sikit.ceh bunyi macam hebat je.hahaha..Disebabkan tak plan pun nak buat kek awalnya,jadi tgk dlm fridge ape bahan yg ada jelah.Banyak lg resepi kek yg masih dlm waiting list aku.Jadi harap bersabar.Kalau jadik je aku publish.wakaka!

Okay,kek kali ni aku buat namanye 'Boston Cream Pie'.Right,it's not a pie,but a cake.This recipe is taken from the Tesco magazine.I will share this simple recipe with u readers,since few friends memang ada mintak recipe dari i sebelum ni.So korang jangan nak ngengada tak cuba okeyh!

Boston Cream Pie
Bahan A:
175g unsalted butter
175g golden caster sugar (saya guna usual caster sugar)
1 tsp baking powder
1 tsp vanilla extract
3 eggs
175g self-raising flour

Cream Filling
Bahan B:
100ml milk
142ml cream (saya guna double cream,so it's up to ya to use single or double cream)
1 egg
25g golden caster sugar (saya guna usual caster sugar)
2 tbsp flour ( saya guna plain flour @ tepung gandum biasa)
1 tsp vanilla extract

Shiny Chocolate Glaze
Bahan C:
250g dark chocolate
50g butter, cut into cubes

Cara-cara:
1)Bahan A
Panaskan oven 180C.Sapukan sikit butter pada acuan/loyang kek.Pukul semua Bahan A sehingga sebati dan lembut.Tuangkan adunan ke dalam acuan/loyang.Bakar selama 20-25 minit.

*saya guna 2 acuan/loyang.So,saya bahagikan adunan tadi ke 2 bahagian.Kalau guna 1 acuan/loyang, korang kena potong kek tu jadi 2 lapisan nanti.

2)Bahan B
Untuk buat filling (cream di tengah2 lapisan kek),panaskan susu dan cream until just beginning to bubble.Dalam bekas lain,mix eggs, sugar and flour.Tuangkan campuran susu panas tadi dan kacau rata.Tuangkan semula campuran tersebut ke dalam periuk kecil dan panaskan dgn api sederhana.Jangan berhenti kacau nanti akan berketul-ketul.Masukkan vanilla dan kacau.Tutup api dan tutup permukaan adunan dgn plastic wrap (pressed agaisnt the surface)to stop a skin forming.

*kalau takde plastic wrap pun xpe,sejukkan je

3)Bahan C
Untuk buat icing,campurkan chocolate dgn 125ml air dan panaskan atas api.kacau sampai smooth.pastu,pukul chocolate dgn butter.Sejukkan sehingga chocolate jadi pekat dan boleh sedia sapu.

Sapukan cream di atas salah satu kek dan letakkan kek kedua di atasnya (jadi cream di tengah2).Sapukan icing chocolate di atas kek.Susah sgt tgk gambar jelah.. :p





Memang presentation cake fail..sedia maklum.Akan cuba diperbaiki di masa akan dtg.Bahah!


Nyummy... :)

Petang pulak aku dgn ayu lagi skali masuk dapo.Last time aku dah try buat mee ketam ni.tp xamik gambo dia.So kali ni aku ade la snap2 sikit rupa mee ketam aku.

*Ni sebenarnya resepi dari blog sape ntah,mmg senang gila.Disebabkan takde ketam kat sini,aku pun ala-ala kan ajelah mee ketam aku dengan crab stick dan udang,kasi kuah dia manis ala-ala mee bandung jua.Layan...





Encek Zaid dan encek Ali,hai..berselera nampak.huhu..



Ayu dan Ali sambil makan sambil posing. :p


Saya dan encek zaid..posing sblm makan. :D

5 comments:

lesbLeus'07 said...

zaid 2,lughuih ckit lg.ckit je lg.bley join de bettle da,hahha...~
cekgu,len kali wat le mee kenggeru ke,mee pengguin ke,kude laut ke.baru le rase brkobar2 nk makan.tp kalo bbuh mee kotam ko dopan aku nih,sokali hadap je toghuih licin,hehe...~

Fatt said...

wow..meleleh aku tgk cekelat yg cayor tu..nanti aku nak terai resepi ko nih :)

Mrs.NZ said...

lesbleus '07,

rambut dia kan ikal mayang..huhu.
kalau mee kanggaroo susah le skit sbb aku bukan kat ostolia.mee penguin plak aku bukan bukan kt antartika.huhu..

Fatt,

haa..dah ade resepi yg ko mintak tu.cuba,jgn x cuba.aku dh try senang aje.gerenti jadi.hehe..

p/s sorry tak menyabo nak ngap,patut biar cokelat sejuk skit br coating.tu yg cayor tu.hihi :D

Nadia Ahmad Kamal said...

Bestnya Boston Cream Pie tu! Kalau ada rezeki nanti I datang visit you, masakkan sedap2 untuk I jugak, ye! (Wah, request gitu!) :D

Mrs.NZ said...

Nadia,

U bila nk dtg sini?jgn hujung thn tau sbb i nak balik msia.Confirm la i masakkan special utk u.Heee.. :D