Us..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Wednesday 14 March 2012

Antenatal Class-pt2 & Baby Club

Lama pulak tak hapdet. Hari ni tepat 35 minggu. Start esok dah masuk minggu ke 36 pregnancy. Kalau baca info tentang bersalin, minggu ke 36 ni bayi dah matang dan minggu ke 37 anytime boleh bersalin. Erkk.. tapi kenapa macam belum ready? Baby, baby keluar bila betul-betul dah bersedia ok. Semoga dipermudahkan, sihat dan selamat semuanya. Amin..


Minggu lepas banyak kelas antenatal kitorang attend. Start dari breastfeeding class, tour to Delivery Unit @ Stafford Hospital dan Preparation & Delivery class. Yang paling best tentulah tour tu. Dah macam lawatan sambil belajar pulak aku rasa. Tapi sorry takde gambar walaupun berkobar2 bawak digicam. Kunun khusyuk habis dengar nurse tu berceloteh. Haha!


Tour selama sejam tu mula-mula ke Consultation room (kalau sampai2 hospital dia check kat sini), then lawat delivery unit dia pulak. Pastu paling teruja tengok labour room yang ada pool untuk sesiapa yang memilih untuk water birth. Cuma ada 1 pool saja di Stafford Hospital. Bilik tu juga ada katil in case nak naik ke katil pulak. Semua bilik dilengkapi gas & air pain relief. Pastu gi maternity ward pulak. Setiap ward ada 3 katil. Ward untuk yang bersalin normal dan Czer berasingan, dan setiap ward ada shower & toilet. Last sekali dibawa ke breakfast room. Nanti pagi2 ada coffee/tea, roti, disediakan. Sesiapa yang memilih untuk breasfeed baby dinasihatkan stay 1 malam selepas bersalin sebab midwife nak ajar cara2 breasfeed.


Birth partner boleh masuk skali dalam labour room. Kamera dan gadget2 lain seperti radio (kalau ada yg nak bawak CD), laptop etc boleh bawak. Birth partner boleh masuk dalam pool skali (yaaa..akan kuheret incek zaid skali,kekeke..). Dan last skali yang boleh melawat 3 org sahaja pada satu1 masa termasuk birth partner (due to security).


~Yang ada gambau ni, masa gi breasfeeding class kt Stone. Me at 34 weeks.


Kalau kat UK, once kita register our pregnancy, nanti kita dapat pack percuma dari Bounty. Ada 5 kesemuanya dan so far aku dah dapat 3. Pack ke-4 akan dapat masa kat ward after labour dan ke-5 nanti bila dah balik rumah. Bounty pack ni sebagai support untuk bakal2 ibu di samping mengurangkan kos perbelanjaan si anak (banyak offer bila dah register dengan bounty).


~pack 1 dapat masa mula-mula midwife visit di rumah
~pack 2 ambik kat Boots (pharmacy store like Guardian)

~pack 3 dapat masa pegi antenatal class


Dalam pack ni ada dapat macam-macam benda like info tentang pregnancy, gift dan voucher. Contohnya, sekeping Newborn nappy, nappy rash cream, voucher £2 off when purchase Pampers newborn nappies, sabun cuci baju, tuala baby, Johnson & Johnson's toiletaries and wipes dan banyak lagi. Aku memang sokak mende2 free ni.. :D



~antara free gift Bounty kasi, tapi gambau bawah ni yang free sabun cuci baju Persil,detergent je ngan tuala tu je. :p


~ready untuk cuci baju-baju baby, termasukla mommy Eli dan lil' Eli tu ;)


Selain dari Bounty, Tesco Baby & Toddler Club pun sangat2 berguna. Sebab once a pregnant mum register dengan club ni, dapat macam2 benefit seperti free glossy magazines from pregnancy until your child turns 3yo, beserta exclusive vouchers like coupons on baby's toiletaries, nappies, food. Selain tu free parents' parking permit pon dapat so bolehlah parking keta depan2 entrance Tesco yaw! Penting tuh esok mana nak tolak stroller lagi, trolley lagi.. :) Tapi kalau nak semua benefit ni syaratnya kena register online di website dia sebelum bersalin.


Sape-sape lagi ada info macam ni yang could help to make parenting easier, fun plus money-saving camni silalah share ye. Sharing is caring uolls!

:)





4 comments:

Unknown said...

Awww tak lama dah Kak Ninie! Eksaiteddddd! :D

Btw akk, tok wan ain turun dekat Gatwick esok! Jauh sikit la nak pi ambik but tak sabarnyeee! hehe :D

Mrs.NZ said...

Ain SSB,

Yeaa..sgt eksaited juga.hehe..~dup dap2..dup dap..

Parents kak ninie br take off. Esok pagi sampai.naik flight ape turun di Gatwick ye?Hv fun! :)

ummi_ziz said...

Oo ninie choose water birth eh? Akk dulu cam segan N takut nk amik water birth. Hehe tk pe nti Share ye. Take care!

Mrs.NZ said...

ummi_ziz,

katanya kalau water birth kurang chance kena jait2 ni.sy agak seriau di situ.harap2 berjalan lancarlah proses bersalin tu nanti.thank you :)